top of page
חיפוש
  • Or Adini

מהו ייפוי כוח מתמשך ולמה לעשותו?


רבים מאיתנו מפחדים ממצב של אי כשירות מנטלית לא פחות משאנו חוששים ממות או מנכות פיסית קשה. במצב בו אדם אינו יכול לדאוג לעצמו בשל כשלים קוגניטיביים, מתגלעים קשיים רבים מאוד, הן עבורו והן עבור הקרובים לו. סיבה עיקרית לפחד ולקושי היא שבמצבים אלו ישנן החלטות שחייבים לקבל, בזמן שלאדם עצמו אין יכולת לעשות כן. כך, לקרובי המשפחה לא נותרת ברירה אלא לנסות לקבל עבורו החלטות חכמות ולהתחקות אחר רצונו, מבלי ידע או ניסיון כיצד לעשות כן. בנוסף, גם כשקרובי משפחה מחליטים (ומגיעים להסכמה) כיצד לפעול, אין להם סמכות חוקית לבצע חלק מהפעולות המהותיות ביותר. כך למשל, לא ניתן לבצע פעולות שונות בבנק, בבית מרקחת או בבית החולים בשמו/עבורו אלא אם יש מקור חוקי המאפשר לעשות זאת. התסבוכת הזו מהווה מעין בעיה לאומית, באשר כ -10,000 אזרחים מגיעים למצב של חוסר כשירות מדי שנה.


בעבר הלא רחוק, בני המשפחה היו נדרשים לפנות בבקשה לפתיחת הליך בבית המשפט, אשר נועד לקבוע את מינויים כ"אפוטרופוס". המינוי נועד לאפשר לקבל החלטות ולבצע פעולות עבור האדם אשר את רצונו כבר לא ניתן לקבל (אשר היה מכונה "חסוי"). להליך האפוטרופסות אשר עודנו שריר וקיים, חסרונות רבים, הן בהיבטים של עלות, בירוקרטיה מורכבת וזמן אך בעיקר בהיבט של חוסר הידיעה כיצד לפעול ואיזה החלטות לקבל.

על אף האמור, אין סיבה לחשוש. החל משנת 2017 (כפי שנקבע בתיקון 18 חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962) יש פתרון טוב יותר, זול יותר, ובעיקר כזה המאפשר לאדם לסייע לקרוביו לדאוג לו אם לא יוכל לעשות זאת בעצמו.

במסגרת רפורמה רחבה שבוצעה בשנים 2016-2017, הושק "מוצר" משפטי חדש (על בסיס מגמות דומות בעולם) ששמו ייפוי כוח מתמשך. בבסיסו של ייפוי הכוח המתמשך שני עיקרים:

  1. עריכת ייפוי כוח מתמשך מאפשרת לאדם (צלול וכשיר מנטלית) להסמיך אדם אחד או יותר (לייפות את כוחו/ם) לבצע פעולות עבורו מבחינה חוקית, כשלא יהיה כשיר לעשות כן בעצמו. כך, מייתרים (בחלק גדול מהמקרים) את הצורך במינוי אפוטרופוס ומאפשרים ביצוע פעולות על ידי מיופי כוח באופן יעיל ונוח.

  2. עריכת ייפוי כוח מתמשך מאפשרת לאדם להביע את רצונותיו לגבי הטיפול העתידי האופטימלי מבחינתו, בעודו כשיר וצלול. לאפשרות זו חשיבות רבה מאוד, ההנחיות המקדימות שנכתבות על ידי אדם בעודו צלול, מקלות על קבלת החלטות, מונעות סכסוכים ומסייעות לבני המשפחה להתנהל ביניהם ללא מחלוקות. חשוב לא פחות, הנחיות מקדימות מאפשרות לאדם להביע את רצונו לגבי חיו ורכושו באופן שישמור על רצונותיו ועל כבודו בטרם לא יוכל לעשות כן. באופן זה, בדומה לעריכת צוואה, ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם להביע את רצונותיו לעתיד בנושאים החשובים ביותר עבורו בעודו כשיר לעשות כן. יודגש ויובהר כי מבחינות מסויימות, ההנחיות בייפוי כוח מתמשך חשובות בהרבה מאלו שנקבעות בצוואה מאחר והאדם עודנו בחיים במועד השימוש בהנחיות. כלומר, לא מדובר על רצונותיו בנוגע לחלוקת רכושו לאחרים לאחר מותו אלא על רצונותיו לגבי הטיפול בגופו וברכושו שלו בעודו בחיים.

יוזכר בעניין זה כי המושג "חסוי" (אשר תיאר אדם שאינו יכול לדאוג לענייניו) הוחלף במסגרת תיקונים לחוק בביטויים כגון "אדם שלא מסוגל להבין בדבר"/"אדם שמונה לו אפוטרופוס"/"אדם שנכנס לתוקף ייפוי כוח מתמשך בעניינו" וביטויים דומים. שינוי זה אינו שינוי סמנטי, הוא מבטא את שינוי פרספקטיבה מהתייחסות ישנה ל"חסוי" כגורם שצריך לקבל החלטות לטובתו, להתייחסות חדשה לאדם שאינו מבין בדבר כאדם שצריך להתייחס לרצונותיו ולייחודיות שלו כאינדיבידואל גם לאחר שמצבו הקוגניטיבי התדרדר.

כך למשל, בייפוי כוח אדם יכול לקבוע שבמקרה שיחדל להבין בדבר, דתו או מנהגיו יילקחו בחשבון במהלך הטיפול בו, לבקש או לציין כי חשוב לו להיפגש עם בני משפחתו גם אם לא נראה כי הוא מבין מי הם, לבקש כי יטופל בביתו/במחלקה סיעודית, לכתוב מי יטפל ברכושו ועוד ועוד.


ייפוי הכוח עצמו הוא מסמך קצר יחסית אשר נערך על ידי עורך דין שהוסמך לעשות כן ואשר יופקד ברשות האפוטרופוס הכללי. מסמך זה, לאחר עריכתו בצורה רצינית ונבונה, בכפוף לכללים ובעיקר בהתאם להנחיות ולרצונות של הלקוח (הממנה), מאפשר להקל בצורה משמעותית על הטיפול בכם או ביקיריכם בתקופה קשה מאוד ולעשות כן באופן טוב יותר- כפי שהממנה היה רוצה.

אזכיר בקצרה כי עריכת ייפוי כוח היא תהליך קצר, יעיל, זול ואפילו די נחמד, אשר בסופו יחוסל הצורך לחשוש מהבעיות שהוזכרו לעיל ונותר אך לקוות שלא יהיה צורך להשתמש בו כלל.

ייפוי כוח מתמשך הוא "מוצר" שנקבעו לגביו הגבלות מיוחדות, לגבי אופן עריכתו, לגבי הסמכויות שניתן להקנות על ידו ועוד. ובכל זאת, מדובר על מסמך שמסוגל להיות מורכב או פשוט מאוד וכזה המסוגל להיות איכותי או כזה שהשימוש בו יביא ליותר נזק מתועלת. בהתאם, מומלץ לערוך ייפוי כוח מתמשך אצל עורך דין אשר לאחר שהשלים את ההכשרה הרשמית בנושא, גם עסק בו בשקידה ואשר בהתאם, מכיר את רזיו ומעוניין להשקיע זמן מחשבה, רגישות וידע, לעריכת המסמך שלכם.

בהתאם לאמור ובעיקר בתקופת הקורונה בה אין לדעת מה יוליד יום, אני מאמין כי חשוב מאוד לערוך ייפוי כוח מתמשך בתקווה שלא יהיה בו צורך מאחר והאפשרויות האחרות, גרועות בהרבה.

אור עדיני, עו"ד ומגשר בעל ניסיון עשיר בעריכת מסמכים משפטיים שונים, בין השאר בתחום הירושה והמעמד האישי. הליך עריכת ייפוי כוח מתמשך נעשה תוך מתן קשב רב ותשומת לב לצרכיו הייחודיים של כל לקוח ומתבסס שימוש בכלים משפטיים וגישוריים ליצירת תהליך נעים אשר מוביל לתוצאה מיטבית.

320 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

צוואה הדדית - הגנה על בן/ת הזוג והילדים

1. הקדמה: "בעולם הזה לא קיים דבר וודאי מלבד מוות ומיסים" - בנג'מין פרנקלין. בזמן שעל הנושא של מיסים עוד ניתן להתווכח, מחזור החיים של בני האדם נגמר תמיד באותה הצורה. על פי החוק הישראלי (ובפרט חוק הירוש

מכירה בהקפה ("תרשום לי")

בחנויות מכולת שכונתיות רבות ניתן לשמוע את צמד המילים "תרשום לי", אשר לרוב מעידות על עסקת מכר בהקפה - הלקוח משלם אחת לחודש, בתאריך מוסכם, עבור הקניות שביצע במהלך החודש שחלף. דא עקא, אותם בעלי חנויות נא

bottom of page